نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

 

 

برنامه آموزشی کار با پمپهای آب برای امدادگران جمعیت

 



:: موضوعات مرتبط: واحد امداد و نجات جمعيت هلال احمر شبستر , دوره بازآموزی و آموزش کار با پمپها , ,
:: بازدید از این مطلب : 226
|
امتیاز مطلب : 37
|
تعداد امتیازدهندگان : 15
|
مجموع امتیاز : 15
تاریخ انتشار : 29 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

 اهم فعاليتهاي واحد امدادونجات شهرستان شبسترتوسط تيم امدادي با مسئوليت آقاي تقي خبازي مسئول امداد

1-شركت در سيل كوزه كنان بااعلام امدادونجات استان در روز يكشنبه مورخه  12/2/1389

 

 

 

 



 

2-شركت در امدادرساني به سيل زدگان شهرستان سراب با اعلام امدادونجات استان از روز سه شنبه مورخه 14/2/1389 الي روز پنج شنبه مورخه  16/2/1389  با حضور 3امدادگر و3نيروي رسمي

3- شركت در امدادرساني به سيل زدگان شهرستان مرند با اعلام امدادونجات استان از روز شنبه مورخه18/2/1389

 

4- شركت درمانور زلزله در هفته هلال احمر درمهد كودك غنچه لر مورخه21/2/1389روز سه شنبه

 

 

 

5- شركت در كمك رساني تصادف محور صوفيان 4كشته 1مجروح ميان 3فقره خودرو مورخه 8/3/1389

 

 

6-شرکت در کمک رسانی اتش سوزی باغات دیزج خلیل مورخه16/3/13889

 

7-انتقال مصدوم از دادگستر ی شبستر به بیمارستان شبستردرتاریخ 22/3/1389

8-انتقال مصدوم تصادفی از سه راهی ملک زاده به بیمارستان شبستردر تاریخ 23/3/1389

 

9-شرکت در کمک رسانی به سیل زدگان مرند به مدت 2روز 27/3/1389

10-اطفا حریق کوههای تسوج در تاریخ

11- خارج کردن مصدوم از داخل چاه در تاریخ 11/6/1389



:: موضوعات مرتبط: واحد امداد و نجات جمعيت هلال احمر شبستر , تصادفات و امداد رسانی , ,
:: بازدید از این مطلب : 312
|
امتیاز مطلب : 64
|
تعداد امتیازدهندگان : 19
|
مجموع امتیاز : 19
تاریخ انتشار : 29 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

نکاتی در خور توجه برای امدادگران و نجاتگران

نجات و زنده نگه داشتن و مصدوم

جلوگیری از شدت یافتن ضایعه

کمک به بهبود حال مصدوم تا انتقال او به مراکز درمانی وظایف کمک دهنده در سطح کمکهای اولیه بوده به هیچ عنوان نباید در امور پزشکی و درمانی که صلاحیت آن را ندارند دخالت نماید .

اصول طلایی

خونسرد باشید ، به حریم خصوص فرد را احترام بگذارید

بدترین حالت را تصور کنید

کمکهای اولیه خود را معطوف به بدترین احتمالات کنید

سعی کنید شما آسیب بیشتری وارد نکنید

تصور نکنید آسیبها تنها آنهایی هستند که شما می بینید .

تصمیم گیری را به فرد مصدوم واگذار نکنید

آسیب بیشتری وارد نکنید

راه تنفس فرد بیهوش را مسدود نکنید .

هرگز فرد بیهوش را به حالت طاقباز (به پشت ) یا دمر (به شکم ) نخوابانید .

هرگز زیر سر فرد بیهوش چیزی نگذارید ، زیرا ممکن است این کار باعث بسته شدن راه تنفس وی شود

هرگز مایعی داخل دهان فرد بیهوش نریزید یا چیزی در آن نگذارید (مثل آب یا قرص )

هرگز جسمی را که به داخل بدن فرو رفته و گیر کرده است بیرون نیاورید

هرگز مصدومی را که احتمال آُسیب دیدگی ستون فقرات او وجود دارد جابجا نکنید ، مگر آنکه خطری فوری جان او را تهدید کند. حرکت دادن کمر یا گردن در چنین مصدومانی ممکن است باعث آسیب نخاع و موجب فلج گردد.

هرگز عضو آسیب دیده را بدون محافظت از محل آسیب دیدگی حرکت ندهید زیرا ممکن است رگهای خونی و اعصاب مجاور استخوان شکسته شود .

اگر احتمال آسیب دیدگی سر ، گردن ، پشت ، یا کمر مطرح است ، باید این موضوع را هنگام باز کردن راه تنفسی او در نظر بگیرید ، برای این کار سر مصدوم را به عقب خم نکنید و فقط چانه را بالا بکشید .

احساس مزه شور در دهان نشانه نشست مایع مغزی نخاعی است ، هرگز جلوی جریان آزاد مایع مغزی نخاعی را نگیرید زیرا ممکن است این کار باعث افزایش فشار داخل جمجمه گردد.

در صورت وجود صدمات سر یا بیه.ش بودن مصدوم باید او را به عنوان مصدوم با صدمه نخاعی تلقی نمایید .

نباید سعی در جا انداختن استخوان یا عضو جابجا شده یا بیرون آمده از زخم کنید .

نباید برای به هوش آوردن مصدوم ، روی صورتش آب بپاشید یا به صورت او سیلی بزنید یا محکم تکانش دهید


مصدو م داخل اتومبیل

معمولاً نیازی نیست که قبل از رسیدن آمبولانس و امدادگران ، مصدوم را از داخل خودرو بیرون آورید . بدانید که غالباً پس از بروز سانحه رانندگی خودرو آتش نمی گیرد. خودرو را خاموش کنید و ترمز دستی را بکشید ، اما اگر مصدوم در معرض خطری فوری است و باید او را بیرون آورید ، اول گردن و کمر او را با یک تخته بی حرکت کنید :

1- یک حوله یا روزنامه تا شده که در داخل پارچه ای قرار داده اید به دور گردن مصدوم بپیچانید تا بی حرکت شود .

2- پشت مصدوم یک تخته بگذارید ، برای انجام این کار نباید هیچ حرکت اضافی به کمر یا گردن او بدهید .تخته باید از سر تا باسن مصدوم امتداد داشته باشد .

3- بدن مصدوم را حداقل از چهار موضع به تخته ببندید ؛ دور پیشانی ، دور گردن ، زیر بغل و روی شکم

در صورت امکان بازوها را نیز به تخته ببندید .

4- زانوها و مچ پاهای مصدوم را به یکدیگر ببندید .

5- اکنون مصدوم را از اتومبیل خارج کنید ولی مواظب باشید بدنش خم نشود و پیچ نخورد .


بررسی مصدوم در محل حادثه

ابتدا باید یک بررسی سریع پیرامون چگونگی بروز حادثه انجام گیرد ، سپس به ارزیابی مصدوم از سر تا پا پرداخته شود .

بررسی مصدوم دو جنبه دارد : ابتدا وضعیت حیاتی بیمار ، سپس بررسی اجمالی کلیه ی ارگانهای بدن و جستجوی صدمات وارده .

اقدامات حمایتی پایه برای حفظ حیات

باید سه مسئله بسیارمهم یعنی وضعیت بازبودن راه هوایی (Airway) و ضعیت تنفس (Breathing) و گردش خون (Circulation ) یا به اختصار ABC بررسی شود .

باز کردن راه هوایی

پاک کردن مسیر تنفس از هرگونه عامل انسدادی مثل زبان ، لقمه غذا ، لخته خون ، دندان مصنوع و ... الزامی است . مهمترین عامل انسداد راه هوایی در یک مصدوم بیهوش ، زبان است .اولین مانور برای باز کردن راه هوایی یک فرد بیهوش ، خم کردن سر او به طرف عقب و بالا کشیدن گردن است ، به این ترتیب که امدادگر یک دست خود را زیر چانه و دست دیگر را روی پیشانی مصدوم گذاشته سر او را به طرف عقب خم می کند . این مانور سبب بالا کشیدن زبان از دیوواره خلفی حلق شده ، دهان را باز و راه هوایی را آزاد نگه می دارد ، اما در مصدومانی مه احتمال آسیب نخاعی در آنه اوجود دارد به هیچ عنوان نباید مورد استفاده قرار گیرد . مناسبترین روش جهت بازنگه داشتن راه هوایی در مصدوم با آسیب نخاعی مانور کشش فک به طرف جلو بدون خم کردن گردن است .

برقراری تهویه (تنفس مصنوعی )

پس از باز نمودن راه هوایی ، مصدوم را از نظر داشتن تنفس کنتزل کنید و در صورت فقدان تنفس ، تنفس مصنوعی را آغاز نمایید . ساده ترین روش ، تنفس دهان به دهان است ، بینی مصدوم را با یک دست ببندید و با دست دیگر زیر چانه یا زیر گردن او را بگیرید .هنگام دادن تنفس دهان به دهان نباید هیچگونه منفذی برای خروج هوا از اطراف لبها وجود داشته باشد . هنگام دمیدن هوا ، چشم باید به قفسه سینه بیمار باشد ، در صورتیکه قفسه سینه بیمار حرکت نکند ، مجدداً باید به بررسی باز بودن راه هوایی پرداخت .

برقراری گردش خون

توجه به بررسی وضعیت گردش خون ، تنها بعد از اطمینان از تهویه کافی بیمار باید صورت گیرد زیرا جریان خون بدون اکسیژن بی ارزش است . پس از آنکه راه هوایی مناسب فراهم و تنفس مصنوعی آغاز گردید ، باید از طریق کنترل نبض گردن به بررسی وضعیت گردش خون پرداخت و در صورت عدم وجود نبض ، سریعاً ماساژ قلبی را آغاز نمود قلب دارای دریچه هایی است که اجازه عبور خون را فقط از یک سمت می دهند ، فشار آوردن روی قلب باعث به حرکت در آمدن خون در سیستم گردش خون می شود .

ماساژ قلبی

محل جایگزین کردن دستها بسیار مهم است ، ابتدا باید زائده خنجری را لمس کنید و پانه دست خود را 2 تا 4 سانتی متر بالاتر از آن روی استخوان جناغ گذاشته ، دست دیگر را روی دست اول قرار دهید و انگشتان دو دست را در هم فرو برید . نباید نوک انگشتان با قفسه سینه مصدوم تماس پیدا کند . آرنجها باید صاف بوده ، دستها نسبت به بدن مصدوم عمو باشد. قفسه سینه را به نرمب به طرف داخل فشار دهید سپس فشار را قطع نمایید . از فشارهای تیز و سریع اجتناب کنید . عمق فشار در یک فرد بالغ 4 الی 5 سانتیمتر است . در احیای یک نفره باید به ازای هر 15 ماساژ ، دو تنفس کامل به مصدوم بدهید . سپس دوباره شروع به دادن ماساژ نمایید . در احیای دو نفره ، نسبت ماساژ به تنفس 5 به 1 خواهد بود . هر 3 دقیقه نبض گردن را کنترل کنید . نشانه های بهبود عبارتند از : رنگ کبود مصدوم ناپدید شده و پوست رنگ طبیعی خود را باز می یابد ، تنفس و نبض دوباره برقرار می شود . ممکن است مصدوم ناله کرده یا حرکت نماید .

وضعیت بیهوشی

حالت نیمه دمر (وضعیت بهبودی) بهترین حالت قرار گیری برای فردی بیهوش است که تنفس می کشد ، در این حالت گردش خون به خوبی برقرار میشود و مایعات داخل دهان و گلو ، خون ، استفراغ و ترشحات به راحتی تخلیه می شود و بدین ترتیب راه تنفس فرد باز می ماند ، اما اگر مصدومی دچار آسیب دیدگی ستون مهره ها مطرح است این حالت برای او مناسب نیست .

خونریزی خارجی

نباید داخل زخم را بکاوید اگر چیزی در زخم فرورفته است سعی در بیرون آوردن آن نکنید . پانسمانی را که از خون خیس شده است عوض نکنید . به جای انی کار یک پانسمان جدید روی قبلی ببندید . برای بررسی اینکه آیا خونریزی بند آمده است یا خیر پانسمان را بر ندارید . اگر زایده ای روی زخم نشسته است و به نظر نمی رسد که فرو رفته و گیر کرده با احتیاط آن را بزدایید . گاز استریل یا پارچه تمیزی روی زخم بگذارید و مستقیماً فشار آورید تا خونریزی بند آید . اما اگر جراحت در ناحیه چشم است یا با زخمی مواجه هستید که چیزی داخل آن فرورفته و گیر کرده است یا اگر زخم روی سر است و احتمال شکستگی جمجمه می دهید . از این روش استفاده نکنید . عضو دچار خونریزی را بالاتر از سطح قلب نگاه دارید . به شرط آنکه احتمال شکستگی استخوان مطرح نباشد و این کار باعث افزایش درد مصدوم نشود . اگر پس از 15 دقیقه خونریز با روش فشار مستقیم بند نیامد یا اگر زخم آنقدر عمیق و گسترده است که پوشاندن آن با گاز یا پارچه میسر نیست از روش فشار نقطه ای استفاده کنید این کار را با فشار دادن روی سرخرگ اصلی تغذیه کنندده ناحیه مجروح انجام دهید . درعین حال که از روش استفادهمی کنید همچنان به فشار مستقیم روی زخم و بالا نگه داشتن عضو مجروح ادامه دهید

خونریزي داخلی

اگر احتمال خونریزی داخلی را می دهید ، برای جلوگیری از بروز شوک ، مجروح را طاقباز (به پشت ) بخوابانید و پاهایش را 30 سانتیمتر بالا نگه دارید و رویش را با کت یا پتویی بپوشانید اما در شرایط زیر اصلاً این کار را انجام ندهید :اگر احتمال آسیب دیدگی ستون مهره ها برود و نیز اگر مصدوم با این اقدام شما احساس درد یا ناراحتی میکند .


تشخیص بعضی آسیبها توسط علائم ظاهری

شکستگی جمجمه :بیهوش بودن مصدوم ، فرو رفتگی استخوان جمجمه در ناحیه شکستگی ، خروج مایع آبکی از بینی یا گوش ( آبریزش بینی همانند شخصی است که دچار سرماخوردگی شده ) ، نامساوی بودن اندازه مردمک چشمها

شکستگی مهره ها ی گردن :حرکت نکردن دستها در صورتیکه آسیب و شکستگی موضعی وجود نداشته باشد ، از بین رفتن حس ناحیه زیر شکستگی .

شکستگی مهره های کمر:عدم حرکت پاها ، درد در ناحیه پاها ، درد در ناحیه آسیب دیده

خونریزي داخلی : نبض تند ، عطش شدید ، صورت رنگ پریده ، پوست سردو مرطوب


در آوردن کلاه ایمنی

اگر خود مصدوم قادر به در آوردن کلاه ایمنی می باشد بهتر است این کار را خودش انجام دهد . برای در آوردن کلاه ایمنی به دو نفر نیاز است ، یک نفر باید سر و گردن را گرفته و دیگی کلاه را در آورد . دستهای خود را طرفین کلاه ایمنی قرار دهید ، با قرار دادن انگشتان بر روی فک مصدوم ، سر او را ثابت نگه دارید ، نفر دیگر باید بند کلاه ایمنی را باز کند سپس وی باید با یک دست سر مصدوم را در قسمت قاعده جمجمه و گردن و با دست دیگر چانه را نگه دارد . کلاه ایمنی را به عقب بکشید تا چانه و بینی از زیر آن خارج شود کلاه ایمنی را به سمت جلو بکشید تا قاعده جمجمه هم از زیر آن خارج شود حال کلاه را بیرون آورید .

 

 



:: موضوعات مرتبط: واحد امداد و نجات جمعيت هلال احمر شبستر , ,
:: بازدید از این مطلب : 326
|
امتیاز مطلب : 31
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : 25 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

افتادن از بلندی
زمین خوردن در منزل ، اعم از افتادن از نردبان ، پشت بام یا پله ها و یا سرخوردن و به زمین افتادن در حمام یا جاهای دیگر ، یکی دیگر از حوادثی است که می تواند مرگ آفرین باشد .
هنگامی که بالای سر فردی که به زمین افتاده و صدمه دیده و یابیهوش شده باشد ، رسید ، اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که به هیچ وجه مصدوم را حتی به منظور راحت تر بودن او ، حرکت ندهید ، زیرا ممکن است به دلیل نامشخص بودن احتمالی آسیبهای وارده ؛ صدمات بیشتری به وی وارد شود . اگر محل یا محلهای صدمه دیده مشخص نیست احتمال آسیب دیدگی گردن ، سریا ستون فقرات را در نظر بگیرید و با احتیاط عمل کید .
برای کمک به بی حرکت ماند سر مصدوم ، از یک پارچه یا پتوی تا شده استفاده نمایید . او را گرم نگهدارید و چیزی برای خوردن یا آشامیدن به وی ندهید . و اگر در محلی خونریزی پدید آمده باشد ، مطابق آنچه که در مورد بروز انواع خونریزی ها گفته شد ، یعنی فشار مستقیم با پارچه یا نوارهای پانسمان عمل کنید .
 ( فردی را که از بلندی افتاده باشد ، به هیچوجه حرکت ندهید و به منظور کمک به بیحرکت ماندن او ، پتو یا پارچه تا شده زیر سرش بگذارید ) او را گرم نگهدارید و چیزی برای خوردن یا آشامیدن به وی ندهید. و اگر در محلی خونریزی پدید آمده باشد ، فشار مستقیم با پارچه یا نوارهای پانسمان ، عمل  کنید



:: موضوعات مرتبط: واحد امداد و نجات جمعيت هلال احمر شبستر , ,
:: بازدید از این مطلب : 363
|
امتیاز مطلب : 32
|
تعداد امتیازدهندگان : 13
|
مجموع امتیاز : 13
تاریخ انتشار : 25 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

سوختگی
انواع سوختگی ناشی از آتش سوزی ، برق گرفتگی ، و یا ریختن آب جوش که می تواند یکی از آسیبهای خطرناک و مرگ آفرین به شمار آید . علت سوختگی هرچه باشد بدون توجه به میزان آن مراقبت فوری و صحیح از فرد آسیب دیده می تواند در درمانهای بعدی و ترمیم محل سوختگی بسیار مفید و موثر باشد .
تحت هیچ شرایطی نباید بر روی محل سوختگی کره یا مواد روغنی نفتی و یا هر روغن چرب کننده دیگر مالیده شود . درد و سوزش ناشی از سوختگی را می توان با فرو بردن محل سوخته شده در آب خنک ، نه آب یخ ، کاهش داد .
قبل از انجام هر کاری ، باید هر گونه پوشش و لباس و یا جواهر و زینت آلات را از محل سوختگی برداشت یا خارج کرد « به علت متورم شدن احتمالی محل سوختگی » . اگر سوختگی در اثر برق گرفتگی رخ داده باشد ، نباید امکان شکستگی استخوانها و مراقبهای ویژه آن را نیز از نظر دور داشت .
اگر سوختگی به علت تماس بدن با اسید یا سایر مواد شیمیایی سوزنده باشد ، باید بر روی محل سوخته شده با فشار آب تمیز ریخته شود. از دیگر عوامل سوختگی در منازل ریختن آب جوش و آفتاب زدگی را میتوان نام برد .
بطور کلی هیچگاه تاولهایی را که در محل سوختگی پدید می آید ، نترکانید . همچنین لزومی به پانسمان سوختگی های کوچک و کم اهمیت وجود ندارد . در سوختگی های شدیدتر از درجه
۲تا ۳ و زخمهای باز ناشی از سوختن ، محل آسیب دیده را با پارچه تمیز و حتی الامکان با نوار زخم بندی ضخیم ضد عفونی شده بپوشانید . این کار موجب کاهش از دست دادن مایعات بدن می شود . به علاوه ، از رسیدن آلودگی به محل زخم و عفونت احتمالی آن جلوگیری می کند.
مسمومیت
مسمومیت ، یکی دیگر از خطرات و حوادث مهمی است که در خانه مخصوصا برای بچه ها رخ می دهد . مسمومیت های خانگی در اثر عوامل مختلفی بروز میکند ، از مصرف داروهای عوضی گرفته تا انواع  مواد پاک کننده مثل محلول آمونیاک و سفید کننده ها .
اغلب مایعات قابل اشتعالی که در کاراژ یا کارگاهها یافت می شوند مثل بنزین ، نفت سفید و مایعات لکه گیری و رقیق کننده های رنگ نقاشی ، نیز از عوامل موثر در بروز مسمومیت های کشنده به شمار می روند .
چون علائم و اثرات ناشی از انواع مسمومیتها بسیار متفاوت و متنوع است ، هیچ قانون کلی وجود ندارد که طبق آن توصیه شود که آیا شخص مسموم را باید وادار به استفراغ و خارج ساختن ماده سمی کرد یا نه .
معمولا نباید بیمار را تحریک به استفراغ کرد مگر آن که کمکهای پزشکی فوری امکان پذیر نباشد . اگر مسموم هوشیار باشد و هیچگونه تشنج و تکانی در او مشاهد نشود ، خوراندن یک لیوان آب یا شیر به رقیق شدن ماده سمی در بدن وی کمک خواهد کرد ، مخصوصا اگر مدت کوتاهی از مسومیت گذشته باشد .
زغال چوب که از داروخانه ها می توان تهیه کرد در آب نیز برای رقیق شدن به کار می رود .
مسموم در صورت خوردن بیش از حد دارو باید تحریک به استفراغ شود اما زمانی که مسومیت ناشی از بلعیدن مواد اسیدی یا قلیایی و یا تولیدات و مواد نفتی باشد ، انجام این کار صحیح نیست .
هنگام بروز مسمومیت ، مهمترین کار ، تلفن به مراکز اورژانس و امداد است . پس از آن تا رسیدن کمک ، بهتر است در تماس با متخصصین یک مرکز درمان مسمومیت ، راهنمایی های لازم را جهت کمک های اولیه به مسموم از آنان دریافت دارید . همیشه شیشه دارو و یا ماده ای را که موجب مسمومیت می شود و یا برچسسب آن را برای تشخیص بعدی نوع ماده سمی نگهدارید .
اگر مسموم استفراغ کند ، او را به پهلو قرار دهید یا سرش را برگردانید تا راه تنفس او مسدود نگردد و خفه نشود . اگر حالت تشنج به بیمار دست دهد ، سعی نکنید او را مهار نمایید ، تنها پوششهای تنک را از تنش بیرون بیاورید و اشیا تیز را به منظور حفاظت از دسترس وی دور نگهدارید .
یک شیشه قی آور نیز در دسترس داشته باشید اما تا وقتی که از جانب پزشک یا مرکز درمان مسمومیت ، دستور مصرف آن تجویز نشود ، آن را به مسموم ندهید



:: موضوعات مرتبط: واحد امداد و نجات جمعيت هلال احمر شبستر , ,
:: بازدید از این مطلب : 374
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : 25 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

مراقبتهاي اوليه در مواقع بروز حوادث

حوادثی نظیرمسمومیت ، سقوط از بلندی ، خونریزی و نظایر آن ، ممکن است برای هر کس و در هر جا اتفاق بیفتد . درچنین مواقعی همیشه به عنوان اولین عکس العمل برای نجات جان مصدوم ، باید به نزدیکترین سرویس خدماتی اورژانس ، اعم از بیمارستان و یا آتش نشانی ، تلفن کرد .
اما تا رسیدن کمک ، مراقبتهای اولیه صحیح از شخص آسیب دیده ، بدون توجه به میزان سبکی یا سنگینی ظاهری جراحات ، ضروری است و می تواند در بهبود سریعتر آسیبهای وارده و حتی در مرگ و زندگی مصدوم بسیار موثر باشد .

آیا می دانید که اگر کسی مثلا دچار سوختگی شود ویا از پله ها بیفتد ، تا رسیدن پزشک ، چه کمکهایی می توانید به او بکنید ؟ و چه کارهایی نباید بکنید تا صدمات بیشتری به قربانی وارد نیاید؟
در این جا به شمردن برخی از عمومی ترین حوادثی که ممکن است در خانه  یا در کارگاه و یا هر محل دیگر رخ دهد ، شما را با مراقبتهای اولیه لازمی که باید از مصدوم هرحادثه به عمل آید آشنا می سازم  و امیدوارم از این حوادث برای هیچ کس اتفاق نیفتد .



:: موضوعات مرتبط: واحد امداد و نجات جمعيت هلال احمر شبستر , ,
:: بازدید از این مطلب : 356
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : 25 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

 

 

باز کردن دهان:

باز کردن دهان بیماری که دچار عدم پاسخگویی یا کاهش سطح هوشیاری شده برای لرزیابی راه هوایی ضروریست این کار با تکنیک انگشت متقاطع انجام می شود پ بالا وپشت سر بیمار زانو بزنید

۲- انگشت شست واشاره یک دست را به حالت متقاطع روی هم قرار دهید

۳- انگشت شست را روی دندان های پیشین تحتانی وانگشت اشاره را روی دندانهای پیشین فوقانی قرار دهید

۴- برای باز کردن دهان از حرکت قیچی ماننداین دو انگشت استفاده نمایید درون دهان را از نظر وجود استفراغ ـخون –ترشحات دندان شکسته یا اجسام خارجی که می تونانند باعث انسداد راه هوایی شوند مشاهده نمایید.

هر گونه ماده خارجی را از دهان ساکشن نمایید اگر ابزار ساکشن در دسترس نباشد بیمار را به پهلوبچرخانید ( اینکار را تنها در صورتی انجام دهید که هیپگونه شکی به وجود آسیب ستون مهره ها نداشته باشید ) و مایعات را با استفاده از انگشت اشاره و میانی که درون یک پارچه یا گاز پیپیده شده اند خارج نمایید.

اگر می توانید اجسام خارجی مانند غذا دندان شکسته یا دندان مصنوعی را مشاهده کنید دهان را با انگشت اشاره جارو کنید و این مواد را خارج کنید اینکار رابه سرعت انجام دهید بسیار مواظب باشید زیرا ممکن است بیمار دستان شما را گاز بگیرد – عق بزند یا استفراغ نماید

باز کردن راه هوایی با استفاده از مانور سر عقب چانه بالا و مانور باز کردن فک با فشار بطور دستی مانور سر عقب چانه بالا HEAD-TILT-CHIN-LIFT این مانور در افرادیکه مشکوک به آسیب ستون مهره ها نیستیم استفاده می شود.

 روش انجام مانور

 ۱- یک دست خود را روی پیشانی بیمار قرار داده و فشار محکم وبه سمت عقب با کف دست به آن وارد نموده و سر را به عقب بکشید نوک انگشتان دست دیگر را زیر قسمت استخوانی فک تحتانی قراردهید

۲- چانه را جلو بیاورید و ضمن حمایت فک سررا تا حد امکان به عقب بکشید بافت نرم زیر چانه را فشار ندهید زیرا می توناد باعث انسداد راه هوایی شود

۳- فشار روی پیشانی بیمار با دست دیگر را ادامه دهید تا سربه عقب نگه داشته شود

۴- چانه را بالا بکشید تا دندانها نزدیک بهم قرار گیرند

 ۵- اگر بیمار دندان مصنوعی دارد باقی گذاشتن آنها در جای خود احتمال ایجاد انسداد با لبها را کاهش میدهد اگر قادر به مدیریت دندانها نباشیم آنها را خارج می کنیم .

مانور سر به عقب چانه بالا در کودکان وشیر خواران روش انجام مشابه بزرگسالان است با این تفاوت که در شیر خواران سر باید بطور آرامتر به عقب برده شود به دلیل بزرگ بودن سر گاه لازمست که برای باز نگه داشتن راه هوایی بالشی را پشت شانههای بیمار بگذاریم و تنها از انگشت اشاره یه دست برای بلند کردن چانه وفک استفاده می گردد و مراقب باشید تا بافت نرم زیر چانه را نفشارید زیرا باعث انسداد راه هوایی می شود .

مانور باز کردن فک با فشار JAW-THRUST MANEUVER

در صورت شک به آسیب ستون مهره ها سروگردن باید در وضعیت خنثی قرار داده شود و در این وضعیت و در خط وسط حفظ گردند

اینکار بدان معنی است که سر به پهاو نچرخیده به جلو یا عقب خم نشود در این بیماران از مانور بازکردن فک با فشار استفاده می شود مراحل انجا مانور بالای سر بیمار زانو بزنید ارنجهای خود را بر روی سطحی که بیمار روی آن دراز کشیده قرار دهید و دستان خود را در دو طرف سر بیمار بگذارید

۲-زوایای فک تحتانی بیمار در هردو طرف را مشت کنید با هردو دست فک را به جلو بکشید اینکار زبان را به جلو حرکت داده واز راه هوایی دور می زکند در صورت عدم شک به وجود صدمه ستون مهره ها می توان سر را به عقب کشید

۳-درصورت بسته بودن لب ها با انگشت شست خود لب تحتانی را به عقب بکشید کنترل راه هوایی وتهویه اولین وحیاتی ترین اقدام در ارزیابی اولیه هر بیماری است که با او روبرو می شوید انسداد راه هوایی تهدیدی فوری برای حیات بیمار و یک اورژانس واقعی است

.

 علل انسداد راه هوایی عبارتند از: :

 زبان اجسام خارجی تروما اسپاسم وادم حنجره آسپیراسیون زبان شایهترین علت انسداد راه هوایی است اجسام خارجی: قطعات بزرگ غذا که بخوبی جویده نشده اند با گیر کردن در قسمت تحتانی حلق می توانند باعث انسداد راه هوایی فوقانی شوند.

 تروما:

در تروما بویژه زمانی که بیمار هونشیار نیست دندان شل شده استخوانهای شکسته صورت و بافتهای متورم یا کنده شده ممکن است راه هوایی را مسدود کنند اسپاسم وادم حنجره می تواند

بعلت تروما- آنافیلاکسی التهاب اپی گلوت واستنشاق هوای بسیار داغ دود یا مواد سمی است

آسپیراسیون:

مواد استفراغی شایعترین مواد آسپیره شده هستند

علائم ونشانه های انسداد راه هوایی :

- گرفتن گردن با دست

- عدم وجود صداهای تنفسی یل تنفس پر سر وصدا

- عدم توانایی صحبت یا سرفه

- بیقراری نگرانی وگیجی پیشرونده

- سیانوز و عدم پاسخ گویی

- اقدامات اورژانس برای رفع انسداد کامل:

 - استفاد ه از مانور هیم لیخ می باشد

- اگر بیمار ایستاده یا نشسته پشت سر او ایستاده ودستان خود را دور کمر او حلقه کنید آرنج شما باید خارج و دور از دنده ها باشد

- با یک دست دست دیگر را مشت نموده و انگشت شست را در خط میانی شکم کمی بالای ناف در فاصله خوبی از زائده گزیفوئئد بگذارید

- انگشت شست باید به طرف شکم بیمار باشد

- مشت خود را با فشار محکم به سمت درون و بالای شکم بیمار بزنید تا ۵ با ر اینکار را تکرار کنید هر فشار باید مجزا وجداگانه اعمال شود


 



:: موضوعات مرتبط: واحد امداد و نجات جمعيت هلال احمر شبستر , ,
:: بازدید از این مطلب : 441
|
امتیاز مطلب : 23
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : 25 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

سیستم تنفسی اکسیژن هوا را طی دم گرفته و وارد خون می نماید سپس خوا این اکسیژن را به سلولهای بدن میرساند سیستم تنفسی به مجاری فوقانی وتحتانی تقسیم می شود.

مجاری هوایی فوقانی شامل:

دهان وبینی حلق اپی گلوت(به صورت دریچه ای عمل می کند که هنگام بلع آب وغذا نای را می بندد) حنجره مجاری هوایی تحتانی تراشه که تحت عنوان نای شناخته می شود برونش ها وبرونشیولها ریه ها ریه ا توسط دو لایه بنام پرده جنب احاطه می شوند در صورت سوراخ شدن این پرده ها درجریان صدمان وارده به قفسه سینه هوا وارد فضای پلور شده وباعث روی هم خوابیدن ریه ا شده و تنگی نفس بسیار شدید برای بیمار ایجاد می کند .

دیافراگم:

عضله ایست که حفره قفسه سینه را از حفره شکمی جدا می سازد وعضله اصلی درگیر در تنفس است در اپر ضربه به دیافراگم در جریان تصادفات یا سایر موارد بیمار دچار نشانه های تنگی نفس شدید می شود .

مکانسیم تنفس:

دم بازدم طی فرایند دم دیافراگم وعضات بین دنده ای منقبض می شوند بدنبال آن هوا از طریق بینی ودهان به درون ریه ها کشیده می شود بازدم: طی بازدم دیافراگم وعضلات بین دنده ای شل می شوند وباعث خروج هوا از ریه ها می شود

هیپوکسی:

در واقع توزیع ناکافی اکسیژن به سلولهاست ودر اپر علل متفاوتی از جمله انسداد راه هوایی تنفس ناکافی-استنشاق گازهای سمی مسمومیت با بعضی داروها مانند مرفین وسکته مغزی –و صدمات قفسه سینه اتفاق می افتد نشانه های هیپوکسی خفیف تا متوسط تاکی پنه(افزایشسرعت تنفس) دیس پنه( تنگی نفس) پوست رنگ پریده وسرد تاکی کاردیا(افزایشضربان قلب) هایپر تانسیون( افزایش فشار خون) بیقراری عدم آگاهی به زمان و مکان سردرد سیانوز یا رنگ خاکستری مایل به آبی نشانه دیررس هیپوکسی است وممکن است در چند ناحیه بدن اتفاق بیفتد سیانوز عمدتا در اطراف لب ودهان واطراف بینی- در بستر ناخنها در ملتحمه(ناحیه قرمز رنگ بین کره چشم و پلکها )- مخاط دهان( بین لبها ولثه و روی زبان) دیده می شود .

در بیماران سیاه پوست بستر ناخنها بیشتر رنگ پریده می شودتا سیانوتیک در بیماران سیاه پوست حتما مخاط دهان یا ملتهمه را از نظر سیانوز بررسی کنید.

 ارزیابی هوایی باز بودن راه هوایی برای تنفس و اکسیژناسیون کافی ضرورت دارد لذا ارزیابی راه هوایی یکی از نخستین اجزاء ارزیابی اولیه بیمار است سطح هوشیاری بله بیمار با وضعیت راه هوایی او تطابق خوبی دارد راه هوایی بیماری که هوشیار وپاسخگوست وبا صدای طبیعی با شما صحبت می کند باز است .

بیماری که دچار کاهش سطح هوشیاری است یا دچار عدم چاسخگویی کامل است معمولا نمی تواند راه هوایی خود را حفظ نماید ودر معرض انسداد یا بسته شدن راه هوایی قرار دارد زبان شل شده به عقب بر می گردد و حلق را می بندد همچنین ممکن است راه هوایی بر اپر صدماتی چون سوختگی وتروما به بافت نرم صورت ومجاری هوایی فوقانی دچار انسداد گردد

صداهای ذیل صداهایی هستند که انسداد راه هوایی را نشان میدهند:

خر خر کردن قار قار کردن(شبیه صدای قار قار کلاغ) استریدور یک صدای خشن وپر طنین که طی دم شنیده می شود و مشخصه انسداد شدید مجاری هوایی فوقانی به دلیل ادم حنجره است .


 



:: موضوعات مرتبط: واحد امداد و نجات جمعيت هلال احمر شبستر , ,
:: بازدید از این مطلب : 411
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : 25 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

نهضت جهاني صليب سرخ و هلال احمر در سال 1862 ميلادي با پيشنهاد هانري دونان سوئيسي و با هدف اوليه كمك به مجروحان جنگي شكل گرفته بود.

يك سال بعد نيز 16 كشور در ژنو گردهم آمدند و با انتخاب نشان مشترك صليب سرخ به اين نهضت پيوستند.13 سال بعد، دولت وقت عثماني به اين نهضت پيوست و نشان هلال سرخ را براي خود برگزيد كه پس از آن از طرف كشورهاي اسلامي نيز پذيرفته شد.

در سال 1301 هجري شمسي مطابق با 1922 ميلادي حكومت وقت ايران آمادگي خود را براي پيوستن به نهضت جهاني صليب سرخ و هلال احمر اعلام كرد.

پس از انقلاب اسلامي نيز جمعيت هلال احمر ايران، با پيشينه پرافتخاري كه از بدو تاسيس خود داشت از محك آزمون هاي دشوار سربلند بيرون آمد. زلزله منجيل و رودبار در شمال ايران و زلزله هولناك و ويرانگر در بم كرمان، دركنار صدها حادثه ديگر چون سيل و زلزله و نيز امدادرساني به آوارگان ناشي از هشت سال جنگ تحميلي عراق به ايران، ظرفيت بالا و توانمندي قابل توجه جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران را در خدمت رساني به آسيب ديدگان در داخل و خارج از كشور پهناور به اثبات رساند و توجه و تحسين مجامع بين المللي را برانگيخت.جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران وظايف عمده اي را در سطح ملي و بين المللي برعهده دارد و مي كوشد تا به اهدافي كه در اساسنامه اين  جمعيت آمده است جامه عمل بپوشاند.

اين اهداف عبارتند از: تلاش براي تسكين آلام بشري، تامين احترام انسانها و كوشش درجهت برقراري دوستي و تفاهم و صلح پايدار ميان ملت ها و حمايت از زندگي و سلامت انسانها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعيض ميان آنها.

جمعيت هلال احمر در حال حاضر در زيرمجموعه خود چهار سازمان فعال و گسترده را در زمينه هاي مختلف امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، تداركات پزشكي، يك معاونت در زمينه خدمات درماني و توانبخشي، يك شركت در زمينه توليد محصولات نساجي، يك مؤسسه علمي كاربردي و يك مركز ارائه خدمات بهداشتي و درماني به حجاج و زائران عتبات عاليات و سوريه را مديريت مي كند.همچنين دبيرخانه كميته ملي حقوق بشردوستانه جمهوري اسلامي ايران نيز با محوريت جمعيت هلال احمر فعاليت مي كند.

 



:: موضوعات مرتبط: واحد امداد و نجات جمعيت هلال احمر شبستر , ,
:: بازدید از این مطلب : 1171
|
امتیاز مطلب : 24
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : 22 آبان 1389 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد